Vrouwen in whisky
We komen vandaag nog niet veel vrouwen tegen in de whiskywereld. Het overwegend mannelijk
bastion wordt nog te weinig gekleurd door de andere sexe, maar gelukkig bevestigen
uitzonderingen de regel. Lazy Monday sprak met twee jongedames, in de bloei van hun leven en al
enkele jaren bezig om de whiskywereld toegankelijk te maken.
We spreken met Lucy Whitehall van The Famous Grouse en Joanne Brown van Bruichladdich. De twee vrouwelijk
Brand Ambassadors zijn gepassioneerd over hun product en spreken open over het maken van whisky, de
geschiedenis van de ambacht en hun persoonlijke ambities. Eén ding dat ons direct opvalt is de sprankel waarmee
beide dames in het leven staan. Tijd om deze jonge talentente leren kennen. Een geanimeerd gesprek gevoerd
met een sappig Schots accent.

Lucy Whitehall, The Famous Grouse

Joanne Brown, Bruichladdich
Jullie zijn nog jong en tóch al allebei ‘Global Brand Ambassador’ van een gerespecteerd
whiskymerk. Hoe is jullie voortraject verlopen?
Lucy: Ik heb een universitaire opleiding gevolgd in een andere, creatieve sector. Vroeger wilde ik iets
gaan doen in de film- of gaming industrie en heb daarom ‘Animation and Electronic media’
gestudeerd aan de ‘university of Dundee’. Tijdens mijn opleiding werkte is al gids in de destilleerderij
van The Famous Grouse waar ik een ongelooflijk grote passie voor whisky ontwikkelde. Gaandeweg
organiseerde ik meer en meer tastings voor de bezoekers waardoor mijn kennis verder kon groeien.
Na enkele jaren als gids vroeg men mij om permanent voor The Famous Grouse te komen werken,
een vraag waar ik niet lang over na moest denken.
Joanne: Ik ben op een steenworp van de destilleerderij van Bruichladdich (spreek uit: Broegladdie)
opgegroeid. Als échte Ileach (een inwoner van Islay nvdr.) ben ik zeer trots op mijn geboortegrond.
Omdat er op Islay met haar 3000 inwoners weinig voorzieningen heeft om te studeren was ik
genoodzaakt om naar Glasgow te verhuizen. Ik ben er naartoe getrokken maar merkte snel dat het
leven op de universiteit niet mijn ding was. Ik ben dus teruggekomen en beginnen werken als
barvrouw in een lokaal hotel. Omdat de bezoekers van het hotel meer verstand van de vele Schotse
whisky’s op de menukaart bleken te hebben had ik zoiets van ‘dat kan niet’. Ik ben me daarom
beginnen verdiepen en kreeg al snel de smaak te pakken. De eerste vacature die nadien in de
destilleerderij vrijkwam, heb ik aangegrepen. Via de functie van gids, over sales ben ik nu Global
Brand Ambassador. Ondertussen werk ik al 9 jaar voor Bruichladdich.

Bruichladdich destilleerderij
Lucy: Weet je, er bestaat geen opleiding voor het vak wat wij uitvoeren. Het begint allemaal met
passie en interesse, de rest volgt dan op een natuurlijke manier. Ik leer nog iedere dag bij, every day
is a school day, maar ik durf gerust zeggen dat ik ons bedrijf op de juiste manier kan vertegenwoordigen.
Joanne: Passie is inderdaad een belangrijk onderdeel van ons vak. Ik woon ondertussen opnieuw in
Glasgow en dat had ik enkele jaren nooit van mezelf verwacht. Het leven als Brand Ambassador
brengt je persoonlijk zeer veel. Ik heb the best of three worlds. Ik reis de wereld over, woon in de stad
en kom nog regelmatig in mijn geboortestreek waar de destilleerderij van Bruichladdich gevestigd is.
Wat houdt jullie rol als Brand Ambassador in?
Lucy: Mijn functie is voornamelijk opgebouwd rond brand education. Ik ben hierin niet alleen actief
om het merk The Famous Grouse te vertegenwoordiger. Als ik voor een groep mensen sta trek ik het
graag verder open en spreek ik over whisky in het algemeen. Het proces om tot een mooi resultaat te
komen en natuurlijk de nosing en tasting. De mensen die ik tegenkom zijn zeer verschillend, van
beginners tot whisky geeks dat betekent dat ik mijn verhaal daarop moet aanpassen.
Joanne: Het is mij ook aangelegen om whisky toegankelijker te maken voor een brede range
liefhebbers. Vanuit Bruichladdich wordt ik als Brand Ambassador verantwoordelijk gesteld voor de
vertegenwoordiging van het merk. Ik werk in bijna alle werelddelen, behalve in Azië. Professionals en
particulieren op een dynamische manier kennis laten maken met ons merk is eigenlijk mijn
dagdagelijkse job. Een interessant gegeven want ik leer bijna iedere dag nieuwe mensen kennen
waarmee ik mijn passie voor whisky kan delen.
Lucy: Of je nu met een groep professionele bartenders werkt, of je staat voor mensen die voor het
eerst een glas whisky vasthebben…. het maakt allemaal niet zoveel uit. Als de interesse en het
enthousiasme voor onze producten wordt vergroot, is mijn doel grotendeels geslaagd.

The Famous Grouse
Hoe is het voor jou om je als vrouw in de overwegend mannelijke whiskywereld te begeven?
Lucy: Het is een uitdaging om de perceptie om te buigen naar een positief gevoel. Iedere keer als ik
een tasting aanvat zie ik altijd een paar gezichten met vraagtekens. Ik vind het mijn taak om whisky
meer toegankelijk te maken en ervoor te zorgen dat ook vrouwen interesse krijgen. Dit echter zonder
het merk of recept te willen veranderen. Het draait allemaal om perceptie.
Joanne: Ik heb hier nooit geen problemen mee ervaren. Ik doe wat ik doe en wanneer mensen zien
dat ik gepassioneerd met mijn vak bezig ben, valt dat eventuele vooroordeel direct weg. Persoonlijk
leg ik er ook geen nadruk op dat ik een vrouw ben. Dit probeer ik ook door te trekken naar de
personen waarmee we tastings doen, vrouwen of mannen…. het maakt mij niet uit wie ik voor me
heb. It’s not about me, it’s about the whisky.
Wat is jullie visie op whisky?
Joanne: Ik spreek natuurlijk bij voorkeur alleen over ons eigen merk Bruichladdich. We hebben een
zeer rijke geschiedenis waarin het ambachtelijke van het product en het proces altijd op de
voornaamste plaats heeft gestaan. Onze destilleerderij is één van de acht destilleerderijen op Islay.
We hebben hier in totaal 80 mensen in dienst terwijl de andere 7 bedrijven in totaal 100 mensen
tewerk stellen. Dit onderstreept al dat onze werkwijze sterk verschilt dan die van onze collega’s.
Onze mensen zijn allemaal mensen die afkomstig zijn van Islay en die het vak generatie op generatie
hebben geleerd. Veel van onze mensen starten in onze eigen cooperage waar de vaten worden
hersteld. Nadien zwerven ze uit over andere functies binnen het bedrijf. Voor onze whisky’s worden
zoveel mogelijk producten van het eiland gebruik. Zoals je begrijpt is de heritage van Bruichladdich is
erg belangrijk. Een visie en strategie die ik volledig deel.
Lucy: In mijn beleving is whisky één van de mooiste producten van de wereld. Er wordt vaak
gediscussieerd over de kwaliteit van blended whisky ten opzichte van malt whisky. Geloof me maar
als ik zeg dat het maken blended whisky vaak wordt onderschat. Het is een zeer ingewikkeld proces
waarbij gezocht moet worden naar een constante kwaliteit. Die van The Famous Grouse ligt zeer
hoog en we nemen geen genoegen met een middelmatig product. Het is daarom dat ik kan zeggen
dat het produceren van onze whisky een zeer ingewikkelde bezigheid is waarbij onze mensen écht
een wezenlijk verschil maken.
Ik merk dat het maken van whisky pure ambacht is. Is er iemand waar jullie tegenop kijken?
Lucy: Zonder twijfel onze master distiller Stuart McPherson. Een persoon die sinds zijn jeugd bij ons
werkt en nog altijd met veel passie zijn werk uitoefent. Hij groeide door vanuit de cooperage naar
één van de meest verantwoordelijke functies in het bedrijf en heeft als aangename eigenschap dat
hij nooit opgeeft. Dat spreekt me erg aan….
Joanne: Een master distiller is natuurlijk altijd iemand waar je naar opkijkt. Ook bij Bruichladdich is dit
iemand die altijd in het vak heeft gezeten. Jim Mc Ewan stopte op zijn 15e met school om te gaan
werken in, niet toevallig, de cooperage van Bowmore. Hij groeide hier door tot master distiller om in
2001 de overstap naar Bruichladdich te maken. Hij is onlangs met pensioen gegaan nadat hij eerst
zorgde voor zijn eigen opvolging. Hij leidde zijn twee jonge assistenten op en gaf hen het vertrouwen
om de verantwoordelijkheid voor het maken van onze producten, uit handen te nemen.
Ter afsluiting van het interview heffen we het glad op meer vrouwen in de whiskywereld. Misschien
heeft de Schotse godendrank een stoer en robuust imago. Onderhuids kruipt er echter veel finesse
en zachtheid…. voldoende om de toegankelijkheid van zowel The Famous Grouse als Bruichladdich te
benadrukken. Slange (proost…)!