Horeca next: zoektocht naar herboren horeca
Specialisten actief in én rondom de horecawereld bundelen samen met wetenschappers hun inzicht, kennis en daadkracht voor een veilige, creatieve, wervende en duurzame horecasector postcorona. Die praktische aanbevelingen zullen ze met de hele sector delen.

Hoe krijgen we onze horecabedrijven terug aan de praat? Deze vraag stelden zich onder meer een aantal professionals die dagelijks in de wereld van gastvrijheid en culinair genieten actief zijn. Mensen die tegelijkertijd snakken naar een normaal leven aan tafel, toog of terras. Het bijhorende geroezemoes terug op gang trekken in een veilige, leuke en verbindende ambiance. Dat kan je in deze disruptieve tijden niet alleen maar wel met vereende krachten en expertise. Denk- en dadentank
Gebundeld onder horeca next verenigden zich daarom professionals met diverse achtergronden tot een denk- en dadentank. Tot een “associatie van algemeen belang” die actief zal zijn totdat een vaccin is gevonden. David Claeys en Dennis Valerius respectievelijk actief in de sector als strategisch designer en human resource consultant, wisten in geen tijd een aantal andere gelijkgestemden met hospitality expertise te verenigen. Vrijwilligerswerk dat moet resulteren in creatieve, inspirerende richtlijnen voor een herboren horeca. Ambitieus wil horeca next de horeca op termijn volledig corana-proof maken.
Wetenschappers, academici, ondernemers
Daarvoor organiseren ze momenteel eerst digitale panelgesprekken met enerzijds wetenschappers en academici en anderzijds horeca ondernemers. Zo verleent onder meer dr. Sarah Loof, pneumoloog-infectioloog, wekenlang actief in een COVID-19 eenheid, haar medewerking. Net als prof. dr. Patrick De Pelsmacker, gewoon hoogleraar marketing en prof. dr. Charlotte De Backer, hoofddocent sociale wetenschappen, beide verbonden aan de UAntwerpen en psycholoog-trendwatcher Herman Konings. Vanuit het horecaveld kan horeca next beroep doen op onder meer inzichten van zowel kleine als grote spelers met name: Dimitri De Cuyper (CEO, Pakhuis, La Quincaillerie, Pleasures Boutique, Laudonie, Le Devant), Bart Matthys (Managing Director, Compass Group Belgilux), Roel Michiels (F & B Manager, IKEA België), Bernard Sironval (co-founder Otomat), Peter Van Praet (Oprichter en Concept Guardian, Bavet), Gunther Dieltjens (restaurant Het Pomphuis, Grand Café Horta , Bistro en Café Impérial), Katrien Vergote (Venitien) en Frank Fol (Chairman, We’re Smart® World.

Enquête
Die verworven kwalitatieve kennis en aanbevelingen zullen ze daarna via een vragenlijst in een grootschalig kwantitatief onderzoek. Daarna gaat horeca next op basis van deze onderzoeksresultaten in co-creatie aan de slag om praktische antwoorden te formuleren die de horecasector moet versterken en beter crisisbestendig moet maken bij een eventuele volgende virusgolf. Horeca next zal praktische aanbevelingen kostenvrij delen met horeca en alle belanghebbende partijen.
“Horeca next vertrekt van een leeg canvas om praktische, haalbare antwoorden te vinden waardoor horeca een nieuw elan kan krijgen en los van politieke of commerciële belangen,” aldus David Claeys. ”Hoe kunnen we voor gasten, medewerkers en leveranciers een veilige, gezonde en gezellige horeca garanderen?,” voegt Dennis Valerius eraan toe. Daarvoor zal horeca next deze kwalitatieve en kwantitatieve bevraging nog drie keer herhalen om nieuwe inzichten te verzamelen en te toetsen aan de nieuwe realiteit. Met name in de post exit fase (juni-juli), een half jaar na de uitbraak van de coronacrisis (september) en bij het lanceren van een adequaat geneesmiddel of, indien eerder, bij de realisatie van een vaccin.
horeca next bestaat uit volgende partners:
True.food agency waar toegewijde foodies originele food & beverage producten door een strategische aanpak levensvatbaar maken.Real.space agency creëert met zijn team van designers, architecten en foodexperten concepten voor horeca en voedingswereld.Quality Seekers zorgt voor vaste tewerkstelling van operationele- én managementprofielen voor de hospitality sector.Foodservice Network België is een netwerk en inspiratieplatform voor foodservice professionals (producenten, leveranciers en outletorganisaties) van meer dan 100 toonaangevende bedrijven.Mediatexture zorgt als PR-bureau dat horecazaken en producenten van voeding en dranken op waardevolle media-aandacht kunnen rekenen.WHY5Research bevraagt als grondlegger van motivationeel marktonderzoek het waarom van menselijke behoeften en de manier waarop bedrijven, organisaties en merken daar antwoorden op kunnen geven.We’re Smart®World wil mensen en bedrijven samenbrengen die gezond, ecologisch en duurzaam actief zijn om de samenleving te laten evolueren naar slimmere oplossingen voor welzijn en natuur.Stefan.schöning.studio is een multidisciplinaire ontwerpstudio actief in meubel-, en productdesign, publiek en stedelijk design, huisstijl en scenografie en eenmalige unieke projecten.Marc Périn is een jurist en begeleidt in die zin horecazaken als raadgever