De zomer staat voor de deur!
Iedereen die de laatste tijd in de stad heeft gewandeld, zal het gemerkt
hebben: cafés en terrassen komen geleidelijk weer tot leven. En de natuur
ontwaakt ook, er komen knoppen uit en vogels zingen weer hun
vertrouwde liedje. Je kunt de eerste dagen van de lente met volle teugen
genieten, baden in de eerste zonnestralen – en het zal niet lang duren
voordat de zomer ondergaat en de thermometers weer beginnen te stijgen.
Restaurant- en café-eigenaren zijn vooral blij met het verbeterende, mooie
weer en de volle terrassen – maar zijn deze restauranthouders ook klaar voor het
zomerseizoen? Wat kunnen restaurant- en caféhouders doen om dat
zomergevoel in huis te krijgen en nog meer gasten of vakantiegangers aan
te trekken? Vaak besluiten ze om ergens spontaan een cappuccino te
drinken of een snelle lunch of diner te nuttigen. Restaurants die al
voorbereid zijn op de zomer kunnen hun gasten een onvergetelijke
zomerervaring bieden en het zakendoen voor henzelf en hun personeel
vergemakkelijken.

Tips voor jouw restaurant voor het komende zomerseizoen
1. Pas het menu aan. Wat krijgt je meer in de zomerse sferen dan verse gerechten, mediterrane
gerechten of heerlijk ijs als dessert? Een speciaal zomermenu, dat perfect
past bij het weer, zal de gasten in verrukking brengen en is ook een welkome
afwisseling van de stevige soepen en wildgerechten van de winter. Vergeet
echter een paar van de favoriete gerechten van jouw gasten niet, zelfs als ze
niet bijzonder zomers smaken. Niet elke vaste gast staat open voor grote
veranderingen. Onderhoud het drankenmenu en introduceer nieuwe creaties: Zowel alcoholische als niet-alcoholische dranken moeten op het menu staan! Sprankelende zomercocktails
en klassiekers als Mojito, Caipi of Pina Colada, vers geperste sappen en koele
ijskoffies etc. zijn in de zomer een regelrechte hit!
2. In de vakantiestemming komen met decoraties.
Vergeet niet dat niet alleen het eten zomers moet zijn, maar ook de
decoraties eromheen. Met de juiste flair in de buitenruimte, waar gasten
onder palmbomen zitten, gezellige lichtjes flikkeren op de tafels en het
strandgevoel opkomt, zult je jouw klanten in verrukking brengen.
3. Zomermarketing is de helft van het bedrijf.
Zomercampagnes zijn ideaal om nieuwe gasten aan te trekken: tijdens het
vakantieseizoen of de zomervakantie zijn de zaken goed opgeschoten.
Als je ook reclame maakt en meer aandacht trekt met zomerevenementen,
ben je er zeker van dat je klanten aantrekt! Je kunt eenvoudig online
stoepborden, flyers, menu’s, bierviltjes of papieren bekers creëren en bestellen!
Een opvallende popup bar in tropische strandstijl met warme zomerkaarten is een blikvanger in de buitenlucht en een echte publiekstrekker. Als jouw bedrijf al ideaal
gelegen is op een echt zandstrand, zal gratis ijs ook een glimlach op de
gezichten van potentiële klanten toveren. Als cateraar is deelname aan een groot
festival of bedrijfsevent een echte must do, wanneer elke feestganger zijn of haar drankje uit een beker drinkt waarop jouw bedrijfslogo staat is meer marketing bijna
onmogelijk.