Kasper Stuart: Horecajunkie
Columns worden meestal misbruikt om frustraties te ventileren of reclame te maken voor eigen kennis of kunde. Wij doen het nèt iets anders. Lazy monday is gericht op zoek gegaan naar een columnist met een klare kijk op de sector en de wereld er omheen. Kasper Stuart, visionair, createur en ondernemer, zal in 2015 zijn heldere blik op de horecasector werpen. Deze vertaalt hij in een column waarin hij geen blad voor de mond neemt. Hij zegt waar het op staat en toont daarmee zijn ware persoonlijkheid.
‘Today is a gift, tomorrow a mystery’
Bovenstaande slogan is zeer toepasselijk voor onze restaurantsector die momenteel in volle afwachting is van de befaamde Black Box: iedereen wacht met spanning wat de dag van morgen gaat brengen. Bovendien past die mooie, weliswaar “geleende”, one liner als titel perfect bij ons vak én de rest van mijn column. Afgelopen zomer had ik als fervente festival ganger het grote genoegen om naast Rock Werchter en Lowlands zowel de doortocht van Tomorrowland in Boom als Tomorrowworld in Atlanta (VS) mee te maken. Je vraagt je waarschijnlijk af wat deze festivals met ons vak te maken hebben? Wel…eigenlijk alles! Het creatieve managementteam van Tomorrowland is er namelijk in geslaagd om alle parameters van een festival naar een hoger niveau te tillen. Ze investeren op een totaal eigenzinnige manier in meer kwaliteit, meer beleving en meer details. Bovendien combineren ze dit met een maniakale aanpak op zinnenprikkelend gebied én leggen ze een ongekend gevoel van professionalisme aan de dag op het gebied van organisatie, logistiek en veiligheid. Precies deze factoren zorgden ervoor dat Tomorrowland een “benchmark” is geworden voor alle andere festivals. Door permanent “out of the box” te denken en te investeren in hun eigen unieke “community” blijven ze de concurrentie mijlenver voor.De openheid en het professionalisme die ik heb mogen ervaren tijdens de rondleiding op Tomorrowworld in Atlanta was verhelderend. Daar werd me nog maar eens duidelijk dat ze een uitstekend voorbeeld zijn voor onze sector. Indien ondernemers in de horeca op eenzelfde gedreven en professionele wijze te werk zouden gaan worden ze met voorspong de winnaars van de toekomst. Werk dus vanaf vandaag aan een duidelijke professionele visie, motiveer en koester je personeel en blijf investeren in de beleving en kwaliteit voor je gasten. Creeër goede partnerships met leveranciers en andere sterke merken. Ze kunnen een hele positieve rol spelen in je bedrijfsvoering en marketing. Ze maken daadwerkelijk deel uit van jouw netwerk. De moeite waard om ook daar dus de nodige tijd aan te besteden. Zorg echter dat je de baas blijft over je eigen merk en blijf eigenwijs, tegendraads en rechtlijnig. Dus allemaal: oogkleppen af en laat je inspireren door anderen. Dan is zowel vandaag als morgen een “gift” en zeker géén “mystery”