Bart Beerten – Directeur HR Sligro Food Group Belgium
Sligro zal met de opening van een splinternieuwe vestiging in Antwerpen het horecalandschap verleiden en inspireren. Een nieuwe vestiging betekent werkgelegenheid en dat is altijd goednieuwsshow. We spraken met Bart Beerten (49) , Directeur HR van Sligro Food Group Belgium en hoorden hem uit over de plannen in Antwerpen.
Kan u bondig iets vertellen over de geschiedenis van Sligro Food Group Belgium?
“Het is in België allemaal begonnen met een kleine nv. Sligro België en werd in 2015 opgericht om een vestiging in Antwerpen te openen.”. De activiteiten zijn echter exponentieel gegroeid door de overname van JAVA Foodservice in 2016 en ISPC in 2017. Na een reorganisatie, die eerder dit jaar plaatsvond, zijn deze losse entiteiten nu officieel ondergebracht in Sligro Food Group Belgium.
Hoeveel vestigingen vertegenwoordigt de Sligro Food Group vandaag?
Sligro Food Group kent in België twee entiteiten. Allereerst is dat JAVA Foodservice van waaruit we de institutionele markt bedienen. Daarnaast is Sligro-ISPC gericht op de horeca. Deze laatste heeft vandaag een vestiging in Luik en in Gent maar daar komt dus een derde in Antwerpen bij. Voor de opening van een vierde vestiging, in Brugge, liggen de plannen ook reeds op tafel.
Deze activiteiten worden ondersteund door twee dochterfirma’s. Océan Marée is een visbedrijf dat gevestigd is in Brussel en Freshtrans verzorgt onze logistiek.
Hoever staat het met de nieuwe vestiging in Antwerpen? Wanneer verwachten jullie te kunnen openen?
De opening van de vestiging in Antwerpen staat gepland in het najaar 2018. We zijn daar een oude havenloods aan het verbouwen en dat vraagt tijd. Het wordt een OBS, een Open Bezorg Service, waarmee we een nieuwe trend zullen zetten in de foodservice. We gaan onze klanten, met behulp van onze verspartners, ontzorgen en inspireren.
Naar welke profielen zijn jullie juist op zoek en welke vaardigheden en persoonlijkheid dienen zij te hebben?
We starten in Antwerpen met een team van een 50-tal medewerkers. Het management is helemaal ingevuld maar we zoeken nog échte productspecialisten, logistieke mensen en dynamische vestigingsmedewerkers.
De naam productspecialist is niet zomaar gekozen. We zoeken mensen die hun doorgedreven kennis kunnen overbrengen aan de klant. Denk hierbij aan barista’s, sommeliers, patissiers,… Mensen die uitblinken in hun vakgebied. Daarnaast kijken we uit naar vestigingsmedewerkers. Dit is een team dat zich dag in dag uit ontfermt over het aanbod dat via deze vestiging wordt verzorgd. De logistiek medewerkers tenslotte dragen bij aan een perfecte goederenstroom zodat alles netjes en vers tot bij de klant geraakt.
Het zijn uiteenlopende profielen, maar ze hebben één ding gemeen en dat is passie voor food. Alleen met die passie kunnen we onze klanten inspireren en informeren.
Welke vooruitzichten bieden jullie werknemers op lange termijn?
Sligro Food Group Belgium is een groeiend bedrijf en heeft daarom veel te bieden. Het perspectief van permanente tewerkstelling bij een nieuwe werkgever die wil uitgroeien tot nummer 1 in de foodservice markt. Werknemers krijgen de unieke kans om vanaf de start mee in te stappen en het traject mee te volgen vanop de eerste rij. Een groeiend bedrijf biedt haar werknemers vanzelfsprekend ook doorgroeimogelijkheden. Denk eens aan de kansen die ontstaan als we nóg meer vestigingen openen…. Sligro trekt resoluut de kaart van de interne promotie.
Op welke manier onderscheidt Sligro zich als werkgever?
Sligro is ontstaan vanuit een klein familiebedrijf en houdt nog altijd vast aan de waarden van weleer. Aandacht voor de mens is nu typisch zo’n waarde die wordt gekoesterd. We trachten onze medewerkers te empoweren en de vrijheid te geven om, weliswaar binnen het Sligro kader, hun eigen job te kunnen invullen.
Hoe willen jullie twijfelaars toch nog over de streep trekken om te solliciteren en hun professionele loopbaan bij Sligro een nieuwe impuls te geven.
Een typische quote die hier vaak wordt gebruikt is: ‘Liefde voor food heb je, maak er je werk van.’ We zoeken namelijk foodies in hart en nieren. Mensen die de kans willen grijpen om van hun hobby hun beroep te maken.