Lazy Monday belt af en toe met Raf Sonneville, directeur van hotelschool Ter Duinen in Koksijde maar in onze ogen “de peetvader van de Belgische gastronomie”. Directeur Raf staat ons bij met raad en daad en geeft ons inzicht wanneer we het even niet meer weten. De redactie belde naar Koksijde met een prangende vraag:

WAT ZOU U HORECA-ONDERNEMERS AANRADEN OM JONGE WERKNEMERS TE BLIJVEN MOTIVEREN?

De ondertoon die ik uit deze vraag haal is: “Veel jongeren verlaten al snel de horeca. Hoe kunnen we hen in de sector houden?”  Het is duidelijk dat we iets moeten doen en dus zou ik de vraag willen herformuleren: “Wat kunnen we doen om hen te motiveren voor het vak en op welke manier?”

Eerst en vooral stel ik vast dat sommige werknemers niet te motiveren zijn. Dit kan verschillende reden hebben maar een gebrek aan ambitie en desinteresse voor hun job zijn de belangrijkste redenen. Ik gebruik in deze context opzettelijk het woord “job” en niet “beroep”. In mijn opinie ben je geroepen voor een beroep óf doe je een job van acht tot vijf. De mensen die voor het laatste kiezen missen intrinsieke motivatie. Steek in hen geen tijd, energie of centen !

Anderzijds is er gelukkig ook een grote groep jongeren die wél vooruit willen. Voor hen is respect de  sterkste motivator. Dit lijkt gemakkelijk maar als ondernemer/leidinggevende is het moeilijk omdat je respect niet lang kunt spelen. Het is een levenshouding, het komt uit het diepste van jezelf. Respect voor je medewerkers uit zich in:

  • Een correcte verloning. Besef dat andere sectoren ook goed betalen.
  • Redelijke uren. Compenseer zware dagen met verlofdagen als het kalm is.
  • Communiceer. Leg je plannen aan hen uit. Laat weten wat je van hen verwacht. Zeg wat je te zeggen hebt aan de persoon zelf. Luister naar hen en plan regelmatig een meeting.
  • Initiatief en creativiteit. Laat medewerkers meezoeken naar frisse gerechten, wijnen, decoratie, muziek …
  • Wees sociaal. Een functie in de horeca belast nu eenmaal het gezinsleven. Betrek het gezin van de werknemer: een geschenkje bij verjaardagen, een cadeautje van de Sint,…… Het zijn allemaal kleinigheden die de betrokkenheid vergroten.
  • Laat hen in hun waardigheid. Vernederen en verwijten behoren tot het verleden.
  • Laat hen voelen dat je hen nodig hebt. Benadruk het belang van teamspirit. Zie hen als  medewerkers in plaats van personeelsleden.
  • Beloon ze. Mensen groeien als ze een schouderklop of een complimentje krijgen.
  • Oprechte bezorgdheid. Spreek met hen over de valkuilen van het beroep, de sector van teveel: teveel eten, teveel drinken, teveel geld uitgeven… Discipline is een voorwaarde om te overleven (vaak letterlijk).
  • Zorg goed voor jezelf zodat je enthousiast kunt blijven… Een uitgebluste patron kan moeilijk het feu sacré bij medewerkers ontsteken.Bedankt voor uw wijze woorden Directeur. Hopelijk kunnen we binnenkort weer bij u terecht.Wil jij de volgende vraag aan Raf Sonneville stellen..? Laat het ons weten via facebook of twitter

Share the love!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone