FLAVR is een online platform en geesteskind van Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (28). De jonge ondernemers leerden elkaar kennen op de KU Leuven en startten nadien bij Accenture als management consultants. Hun liefde voor eten maar waarschijnlijk ook het tijdsgebrek om dagelijks in de keuken te staan, brachten hun idee voor FLAVR tot leven. De community geeft mensen de mogelijkheid om te genieten van huisbereide maaltijden van getalenteerde hobbychefs in hun buurt. Daarmee behoort FLAVR tot het nog selecte kransje van Belgische start-ups in de deeleconomie, waarin ze een faciliterende rol vervult. Daarnaast zorgt FLAVR voor dat duwtje in de rug voor hobbykoks naar horecaondernemer of cateraar.
Het Antwerpse bedrijf FLAVR heeft eerder dit jaar 450.000 euro opgehaald bij Vlaamse investeerders. Met deze investering kan de start-up hun ambitieuze groeiplannen realiseren en hun concept uitrollen in de rest van België.
Lazy Monday volgt alle trends van dichtbij en dus namen we de telefoon op voor een kort gesprek met ondernemer Alexander Van Laer.

Dag Alexander. We kennen FLAVR nog niet. Sinds wanneer bestaat het wat houdt het precies in?
FLAVR werd begin 2016 opgericht door mijn co-founder Moos Tits en mezelf. Na een eerste testfase hebben we onze website gelanceerd in mei 2016. FLAVR is een online platform dat zowel hobbychefs als professionele chefs de kans geeft om huisbereide maaltijden te verkopen aan mensen in de buurt. Mensen die geen zin of tijd hebben om te koken kunnen op flavr.be een gezonde, verse maaltijd bestellen. En de chefs krijgen de mogelijkheid om via FLAVR hun passie voor koken te delen en verdienen er een centje mee bij. FLAVR focust verder ook sterk op het sociale aspect. Buren leren elkaar terug kennen door de beste connector die er bestaat: huisbereid eten!

Wat onderscheidt FLAVR van de reeds bestaande websites zoals Thuisafgehaald.be? 
FLAVR focust zich volledig op het verkopen van volledige hoofdmaaltijden door chefs die hier graag iets aan willen bijverdienen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Thuisafgehaald. De FLAVR chefs zetten de maaltijden voor de komende week ruim van tevoren online. Trouwens, niét iedereen mag zómaar koken. Om de kwaliteit te garanderen, gaat elke chef door een screening alvorens te beginnen en is er een systeem van ratings en recensies ingebouwd om de standaard hoog te houden.

Op welke manier denk je met jullie website hobbykoks te motiveren om zelfstandig cateraars te worden?
Chefs kiezen zelf wat ze maken, hoe vaak ze koken, hoeveel porties ze online zetten op FLAVR en welke prijs ze willen vragen voor hun maaltijd. Ook maken de FLAVR chefs vaak een facebook pagina aan en delen flyers uit in hun buurt om zo reclame te maken en zo veel mogelijk maaltijden te verkopen. FLAVR geeft de chef diverse tools om nieuwe mensen in de buurt te leren kennen, contact te houden met tevreden klanten en inkomsten en facturatie te beheren. Je zou dus eigenlijk elke FLAVR chef kunnen zien als een mini onderneming.

Jullie hebben in jullie jonge bestaan reeds het Vlaamse bedrijfsleven al weten overtuigen Flavr. Hoe is dat precies gegaan? 
Ik denk dat onze gedrevenheid en visie hier sterk aan heeft bijgedragen. Ik geloof ongelooflijk sterk in wat we doen en hoe dit een positieve impact kan hebben op hoe we eten en samenleven. We horen op FLAVR dagelijks geweldige verhalen van onze chefs en gebruikers en zien soms zelfs bijna heuse buurtfeesten ontstaan onder buren. Verder helpen we ook om mensen iets te laten bijverdienen, of zelfs te beginnen ondernemen. Enkele van onze chefs waren werkloos en hebben dankzij FLAVR een nieuwe missie gevonden. Ze zijn beginnen ondernemen en dat geeft ons een ongelooflijke kick. Ik denk dat je deze passie, enthousiasme en gedrevenheid uitstraalt op andere mensen.

Op welke manier gaan jullie de binnengehaalde fondsen besteden?
FLAVR zal de binnengehaalde fondsen besteden aan 2 belangrijke elementen: enerzijds het verbeteren van ons product (website en mobiele applicaties) om zo de klantervaring extra te benadrukken, en anderzijds sterk inzetten op onze marketingcommunicatie. FLAVR was de afgelopen maanden enkel beschikbaar in Antwerpen en Gent, maar vanaf 3 november zijn we beschikbaar in heel Vlaanderen. Nu moeten iedereen kennis leren maken met ons concept en moeten we zoveel mogelijk kooktalent aantrekken. Hier heb je als start-up natuurlijk voldoende startkapitaal voor nodig.

Hoe ziet de toekomst voor FLAVR eruit? 
Momenteel bestaat FLAVR uit 1200 geregistreerde hobbychefs en zo’n 5000 foodies probeerden FLAVR al eens uit. We willen nieuwe hobbychefs rekruteren en het online platform verder uitwerken. FLAVR plant op korte termijn een grote community uit te bouwen in Vlaanderen. FLAVR moet een gewoonte worden voor mensen: “Wat eten we morgen? Laten we een FLAVR’ke doen!” Vlaanderen zit op een schat aan kooktalent, het zit hier gewoon ingebakken. Dit kooktalent willen we volledig tot hun recht laten komen op grotere schaal. Na Vlaanderen willen we uiteraard ook uitbreiden naar het buitenland, maar dat is nog niet voor de komende maanden.

Moeten professionele koks en restaurateurs zich bedreigd voelen of werken jullie aanvullend?
Wij hebben FLAVR opgericht omdat we beiden een drukke job hadden en geen tijd hadden om inkopen te doen en voor onszelf te koken. Ook hadden we geen tijd om op restaurant te gaan, en ook al eten we graag eens een frietje, dat is ook niet voor elke dag. FLAVR maakt het mogelijk om makkelijk en snel een verse, gezonde maaltijd af te halen in de buurt. Ik beschouw FLAVR niet als een concurrent van de restaurateurs maar als een vernieuwende aanvulling op reeds bestaande zaken.

Enkele FLAVR facts:
* Oprichters: Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (28)
* Team: 8 mensen fulltime in dienst + freelancers
* Begin 2016 werd FLAVR opgericht. De website werd gelanceerd in mei 2016.
* FLAVR haalde net 450.000 euro op bij investeerders
* Zo’n 1200 geregistreerde hobbychefs koken voor jou
* 5000 foodies probeerden FLAVR al eens uit
* Er werden al meer dan 7000 maaltijden verkocht
* website www.flavr.be


Share the love!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone