Massimo Verhaeghe (30), brand ambassador bij Schweppes neemt plaats in de kappersstoel van Chaplin’s Salon & Barber Shop voor een interview.

Hout aan de muren, flessen Jack Daniels in een kast en de geur van verfrissende haarverzorging. De sfeer in Chaplin’s Salon & Barber Shop doet denken aan een rustgevende cocktail. Een beter bruggetje naar de eerste vraag kunnen we niet bedenken.

Hoe ben je in de wereld van cocktails terechtgekomen?

‘Tijdens mijn studies verdiende ik een centje bij in Café Theatre te Gent. Mijn eerste job was bureauwerk, maar ik voelde al snel dat het niet mijn ding was. Ik ben dan maar bij Café Theatre blijven werken. Dankzij de barverantwoordelijke daar ben ik mij gaan verdiepen in het maken van cocktails waaronder gin&tonic. Uiteindelijk werd ik zelfs verantwoordelijk voor de cocktailkaart.’

Massimo-1

 Toch maakte je een overstap naar de industrie?

‘Een frisdrankproducent contacteerde mij voor een blinde smaaktest. Ik scoorde uitstekend en de kwaliteit van de      aangeboden tonic kon mij overtuigen. Achteraf bleek het om Schweppes te gaan. Het grote voordeel aan bij hen werken is  dat ik niet gebonden ben aan een alcoholmerk. Zo kan ik blijven doen wat ik graag doe: ongelimiteerd nieuwe cocktails    bedenken, continu kwaliteit bieden en gaan voor de ‘perfect serve’.’

 Wat houdt je job precies in?

‘Het komt erop neer dat ik horecazaken bezoek om samen met shakers en chef-koks te brainstormen en nieuwe dingen te  creëren. Ik vind het erg fijn om elke dag andere mensen te ontmoeten en samen met hen producten te bedenken.  Natuurlijk doe ik dat vanuit mijn functie bij Schweppes. Maar het kost mij helemaal geen moeite deze tonic te verkopen.    Kwaliteit komt bij mij altijd op de eerste plaats.’

 

Mis je de bar niet?

‘Natuurlijk wel. Ik sta nog altijd heel graag achter de toog, alleen doe ik dat nu thuis waar ik zelf een bar heb geïnstalleerd. Zo kan ik volop experimenteren met mijn 250 flessen gin die ik tot nu toe heb verzameld (glimlacht).’

Gin is momenteel een enorme trend. Kan je ons verklappen wat de volgende trend wordt? Jij kan het natuurlijk weten.

‘Food pairing heeft nog een enorm potentieel. Het is echt een unieke ervaring als je smaken van drank en eten kan combineren. Nog maar weinigen kennen dat gevoel. Je moet blijven vernieuwen in deze sector: ik ga een opleiding herborist volgen zodat ik ook meer met kruiden kan werken. Ook met droplets (smaakdruppels), thee-infusies en geparfumeerde glazen ben ik de laatste tijd veel bezig.’

Waar droom je nog van?

‘Graag wil ik ooit een eigen bar openen. Maar ik wil eerst doorgroeien binnen de boeiende bedrijfswereld; ik vind het tof om te ontdekken hoe de business in mekaar zit.’

Heb je een tip voor jonge starters in deze sector?

‘Leef van dag tot dag. Loop soms met je gezicht tegen de muur, maar probeer van elke nieuwe dag iets bij te leren. En ga voor je eigenheid, steek er je ziel in. Werk met sterke producten, op lange termijn zal dat renderen.’

Je knipbeurt zit erop. Nu ga je geschoren worden en pas op, dat gebeurt hier bij Chaplin’s metMassimo-10
een ultrascherp ouderwets scheermes is het tijd voor de laatste vraag: is er iets waartoe jij
gedwongen werd?

‘Ik ben jarenlang een nachtmens geweest. Ik werkte elke dag tot 4 uur ’s nachts en ik zag geen zonlicht meer. Dus, toen
ik aan deze daytime job begon bij mijn huidige werkgever, moest ik mezelf dwingen om elke dag op tijd op te staan. Inmiddels ben ik eraan gewend. Ik werk nog altijd hard, doe regelmatig overuren maar ik heb nu ook een privéleven. Kortom, ik ben heel blij met deze overstap.’    

 

 

tekst: Igor Daem
beeld: Sien Josephine Teijssen


Share the love!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone